Skip to content
Adorsen.no

SKRIVERIER OM SKRIVERIER

«Ikke prøv å være bedre enn andre. Prøv å være bedre enn deg selv.» William Faulkner

Author's Cut

Author’s Cut

Posted on 25. september 201923. mai 2025 By admin

Bøkene jeg har skrevet og utgitt så langt, er ekte saker – de er nøyaktig slik jeg selv ønsker dem. Ingen forlagsredaktør eller konsulent har vært involvert og krevd endringer av innholdet, ingen språkvasker har forandret på språket mitt og ingen designer eller ombrekker har bestemt utseendet hverken ut- eller innvendig. I motsetning til bøker flest er de altså ikke kompromisser mellom mine og andres meninger, men helt og holdent slik jeg vil ha dem. Dette har jeg oppnådd ved å gjøre hele jobben selv. For­­­­uten å skrive bøkene har jeg redigert, foretatt språkvask, kor­rek­tur, layout og ombrekking av papirutgavene, desig­net og produsert omslaget og til og med produsert e-bok­versjonene selv. Pluss reklamemateriell som mockups, smaksprøver i flippbokformat og boktrailere. Underveis har jeg imidlertid hatt en håndfull pilotlesere som har kommet med synspunkter og forslag.

I filmbransjen brukes begrepet «Director’s Cut» om filmer hvor regissøren har hatt det avgjørende ordet i redi­ge­rin­gen. «Author’s Cut» i bokverdenen er langt mindre ut­­bredt. Men det dreier seg altså om å utgi ei bok hvor inn­­holdet er slik forfatteren selv ønsker det, og ikke slik det som regel er tilfelle – at en forlagsredaktør har sagt sitt og forfatteren er tvunget til å kutte eller endre både det ene og det andre for overhodet å få boka utgitt.

Siden min erfaring med forlagsredaktører er så godt som ikke-eksisterende, kan det selvsagt hende at jeg tar feil. Men jeg fore­stiller meg at å ha en redaktør pustende i nak­­ken, må være omtrent som om en kunstmaler har en bedre­viter hengende over seg som for­teller hvilke farger han bør bruke og hvor han skal plas­sere penselstrøkene. Slik vil jeg helst ikke ha det. Jeg vil være herre over mine egne kunstverk og plassere penselstrøkene der jeg selv vil. Hvorfor skal en forfatter trenge redaktør mer enn en billedhugger, kunstfotograf eller komponist? Det må jo være et tegn på at forfatteren ikke behersker jobben sin? Det føles enormt tilfredsstillende å ha total kon­­troll. Da har jeg riktig­nok ingen andre å skylde på hvis åndsverkene mine skulle bli en fiasko, men det kan jeg fint leve med. Så langt har jeg nesten utelukkende fått lovord og høye tall på terningen fra både bokbloggere og vanlige lesere, og da må jeg jo si meg godt fornøyd.

En god del lesing av nyere bøker har avslørt at tross for­lagenes profesjonelle redak­tører, språkvaskere, korrektur­lesere og ombrekkere er bøkene ofte langt fra feil­frie. De kan inne­hol­de både logiske bris­ter, fakta­feil, klønete språk og skrivefeil. Enkelte forlag har til og med amatørmessig ombrekking, med grove typografiske feil som ville gitt stryk­karakter i en svenneprøve.

Til det motsatte er bevist lever jeg derfor etter mottoet «Selvgjort er velgjort»!

Men det skal avslutningsvis innrømmes at salget av bøkene ikke har vært spesielt imponerende. For det er ett område jeg vet at jeg ikke behersker, nemlig markedsføring. Det skyldes min totale mangel på interesse for markedsføringsjobben. Jeg synes det er langt mer interessant å skrive på ei ny bok enn å prøve å få solgt den forrige. Så inntil videre lar jeg det skure og gå og konsentrerer meg om neste bok.

Jean-Louis Adorsen

Info

Innleggsnavigasjon

Previous Post: Tech Talk (under arbeid)
Next Post: Andres bøker
Dette er hjemmesiden til forlaget adorsen.no (org.nr. 980 475 565) som utgir bøkene til den fransk-norske forfatteren Jean-Louis Adorsen. Det er her du først vil kunne lese om bøkene hans og hva han ellers driver med på det litterære området.

Andre hjemmesider:
adorsen.one
adorsen.com
jean-louis.no
SMAKSPRØVER:
Høstmørke 2017)
Engelen Gabriel (2019)
Cast-off (2020)
Min elskedes ansikt
(2021)
Selma (NYHET)
I Xi'an for å se terrakottakrigerne på stedet de graves ut.
Waterstones bokhandel
På besøk i Waterstones Piccadilly i London,
Europas største bokhandel.
Ved en Amiga 1200 fra 1992 for å berge kortromanen «Mareritt i California» som ble skrevet samme år, og senere glemt. Den ble gjenfunnet på en diskett og utgitt som del av novellesamlingen «Cast-off og andre kriminelle fortellinger» i august 2020.
Ved Fontana di Trevi i Roma.
En titt på Rosettasteinen i British Museum.
Jean-Louis leser og forteller på Våler Folkebibliotek under kunstfestivalen i Våler i 2022.
Research på kafeen Stopp Pressen! i Oslo, hvor en av scenene i «Høstmørke» fant sted.

© 2025 SKRIVERIER OM SKRIVERIER | Kontakt: post@adorsen.no |

Powered by PressBook WordPress theme